1800'lü yıllarda Almanya'da ortaya çıkan Taksi kavramı, kaynaklara göre ilk başlarda hükümetin mektup ve posta işlerini dağıtmak için çalışıyordu (1694'te İngiltere'de taksi seferleri yapılmış bunu da atlı arabalarla gerçekleştirmişlerdir. 1814'te Londra-Birmingham arasında taksiler çalışmış fakat buharlı otomobil olduğundan pek fazla tercih edilmemiştir). Almanyalı bir aile şirketi olan Thurn und Taxis ise otomobillerle taksicilik mesleğini düzenli olarak yaratan ilk şirkettir ve soyadları olan "Taxis"adından hareket edilerek Taksi (taxi) adını ortaya çıkarmışlardır.
Yazı, Birgünbiyerde'den alınmıştır.
Thurn und Taxis zamanla devlet işleri için değil insanları da taşımaya başlamış ve bunun için bir ücret alarak "taksicilik" kavramının yayılmasını sağlamıştır. 1896 yılında Almanya'nın Stuttgart kentinde "Droschkenbesitzer” namıyla bilinen biri 16 bin markla iki taksi alarak "ilk taksi servisini" kurmuştur. 1897'de Friedrich Greiner de bir taksi servisi kurunca Stuttgart en çok taksi bulunan kent olmuştur. 19. yüzyılda tüm Avrupa ülkelerince benimsenip yayılmaya başlayan Taksiler, gelişmekte ve değişmekte olan ülkelerin dört bir yanını hızla sarmışlardır. 1. Dünya Savaşı sırasında Fransız askerlerinin cepheye daha hızlı ulaşabilmesi için 700 tane taksiden yararlanılarak Taksi, artık hızlı ve pratik ulaşım aracı olmuştur. 1950 yılında taksiler çok fazla yaygınlaşmış ve Fiat fabrikası sadece bu iş için tarihi Multipla 600 serisini piyasaya sürerek Taksi'de çığır açmıştır.
Friedrich Greine, resmi taksinin babası olarak bilinir. Çünkü tarihte ilk taksimetreyi taksilere takan kendisi olmuştur. 1800'lü yıllar Taksi kavramı çıkmış fakat aynı zamanda değişimi kabul etmek de güç olmuştur. Londra merkezinde bir firma elektrikle çalışan taksileri piyasaya sürmüştür. İlk yıl 25 taksisi bulunan şirket ertesi yıl araç sayısını 50'ye çıkarmıştır (1800 sonlarına denk gelir). Bu araçlar 1 saat trafikte kaldıktan sonra kendilerini şarj etmek için durmakta ve fark edilsin diye otomobilleri sarı ve siyaha boyamışlardır. Fakat insanlar taksilere eskisi kadar ilgi göstermemeye başlamıştır ve bu taksicileri zor durumda bırakmıştır. Bunun kökeninde ise taksinin bir çocuğu ezmesi ve sarhoş yakalanması yatmaktaydı. O yıl 77 taksisiyle iş yapan firma bu taksileri satıp elden çıkarmış ve piyasadan çekilerek mesleği kardeş taksilere emanet etmiştir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder