22 Mayıs 2012 Salı

Emerson Fittipaldi'nin yaşamına kısa bir bakış

Brezilyalı motorsporları muhabiri  Wilson Fittipaldi Sr. ile Rus asıllı Jozefa Wojoiechowska'nın oğulları olarak 12 Aralık 1946 tarihinde dünyaya gelen Emerson Fittipaldi, iki defa dünya şampiyonluğunu elde ederek ilk 'en genç şampiyon' unvanıyla tarihe geçen ve yarış esnasında yaptığı kaza sonucu yaşamını yitiren Brezilyalı şampiyon Ayrton Senna'nın idolü olan bir Formula pilotudur.


Otomobil sevdasını ailesi sayesinde kazanan genç Emerson, adını Mil Milhas Yarışları organizatörü olan babasının en sevdiği Amerikan yazar Ralph Waldo Emerson'dan (1803-1882) aldı. Abisi Wilson Fittipaldi (1943, F1 pilotu) ile motorlu araçlarla ilk defa 14 yaşında tanışan Emerson, 16 yaşında yine abisiyle beraber su üzerinde bisiklet sürme sporuyla ilgilenmeye başladı. 16 ve 19 yaşında iki genç için adrenalin kaynağı olan bu spor, 110 km'ye çıkıldığında tehlike arz ediyordu ve iki kardeş baş aşağı düşerek kötü bir kaza yaptı. O günden sonra karting ile ilgilenmeye başlayan Fittipaldi kardeşler, usta birer Formula pilotu olacaklardı.

1967 senesinde Formula Vee'de şampiyonluk elde eden Emerson, Formula Ford'a kabul edildi ve kısa bir eğitim sürecinden sonra Formula 3'e dahil oldu. 3 sene F3 pilotluğu yapan genç Emerson, 1970 senesinde Lotus ile anlaşarak Formula 1'e dahil oldu. İlk F1 aracını Güney Amerika GP'de kullandı ve o sezon 9 yarışa katılarak 12 puanla 10. oldu.


1971 tarihinde Güney Afrika GP ve İspanya GP'deki yarışları bitiremeyen pilot, sezonu 16 puanla 6. olarak kapattı. 1972 sezonunda Arjantin GP yarışını tamamlayamasa da İspanya, Belçika, İngiltere ve Avusturya'da birinci geldi ve 61 puan alarak dünya şampiyonluğunu elde etti. Bu unvanı 25 yaşındayken elde ettiği için 'F1 tarihinin en genç şampiyonu' şeklinde çıkan haberlerle Brezilya'nın gurur kaynağı haline geldi. 1973 senesinde 71 puanla son kez şampiyon olan Jackie Stewart'ı 55 puanla takip eden genç pilot, kariyerine bir ikincilik ekledi.

1974 sezonunda Lotus ile anlaşmasının sona erdiğini duyuran Emerson, McLaren'e dahil oldu. Brezilya GP, Belçika GP ve Kanada GP'de birinci gelen 28 yaşındaki pilot, bir sene aradan sonra ikinci kez dünya şampiyonu oldu. Aynı sene abisi Wilson ile Fittipaldi Otomotiv Şirketi'ni kurdu ve bir sonraki sezonu McLaren sponsorluğunda 14 yarış, 45 puanla 2. olarak kapattı.


1976 senesinde McLaren'le yollarını ayıran pilot, Fittipaldi Otomotiv'i arkasına alarak kendi kendinin sponsoru oldu. 16 yarışın yedisini yarıda bırakmak durumunda kalan ve bir diskalifiye cezası alan Emerson, 3 puanla 17. olarak sezonu kötü kapattı. 1977'de de durum farklı değildi. 11 puanla aldığı 12.'likten sonra 1978 sezonunda girdiği 16 yarışın sadece Brezilya ayağında birinci geldi ve seneyi 17 puanla 10. olarak kapattı.

1979, kuşkusuz en kötü sezonu olan Emerson, 1 puanla 21. oldu. Sonraki sezonda aldığı 5 puanla 15. olan Emerson, artık F1 pilotluğu yapmayacağını açıkladı.


4 sene aradan sonra kart pistlerinde gördüğümüz Emerson, 1984'te 30 puanla 15. oldu. 1985'te 104 ppuanla 6. gelen pilot, 1989'a kadar her sene kart şampiyonluğu için yarıştı. 1989'da Roger Penske'nin kurduğu Penske Racing'e dahil olan Emerson, 196 puanla dünya şampiyonu oldu. 6 sene daha karting yapan şampiyon pilot, A1 GP'nin yöneticisi oldu.


1997 senesinde Michigan Internatyional Speedway'de özel uçağı ile kaza geçiren Emerson, ölümle burun buruna geldi ve o günden sonra maneviyata daha fazla önem vermeye başladı. NASCAR ve Formula 1 pilotu olan 1971 doğumlu yeğeni Christian'a destek veren Emerson, 2008 senesinde abisi ile Brezilya GT3 Şampiyonası'na katıldı. WB Motorsports Takımı'na dahil olan Fittipaldi kardeşler, Porsche 997 kullandılar.


Gençliğinde çevresindekiler tarafından 'Rato' diye çağrıldığını, abisine ise 'Tigrao' denildiğini gülerek hatırlayan Emerson, Motorsport.com adlı web sitesinin de sahibidir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder